طراح UX کیست و چگونه یک طراح UX شویم؟
۱۳۹۹/۰۹/۲۴ تاریخ انتشار

طراح UX چه مسئولیت‌هایی دارد؟

طراح UX بسته به شرکت یا سازمانی که در آن مشغول به کار می‌شود وظایف مختلفی را عهده‌دار است، با این‌حال برخی از این وظایف مشترک هستند. از جمله این وظایف به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

طراحی تجربه کاربری (User experience design): طراح UX فاکتورهای موردنظر کاربران نهایی را بررسی می‌کن، بر مبنای ویژگی‌های فنی و مستندات در دسترس یک برنامه کاربردی آماده می‌کند، نقص‌های موجود در طرح‌های فعلی را شناسایی کرده و برطرف می‌کند تا محصولات دیجیتالی به شکل کاربرپسند در معرض دید مصرف‌کنندگان قرار گیرد. این فرد نمونه‌های اولیه از راه‌حل‌های طراحی را آماده می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که نوع نمایش محصولات در زیرساخت‌ها و مرورگرهای مختلف به شکل مشخصی نشان داده شوند.

آزمایش کاربردپذیری (Usability testing): با هدف شناسایی ضعف‌های محصولات دیجیتالی، طراح UX، آزمایش‌های کاربردپذیری را روی آدرس سایت یا برنامه همراه اجرا می‌کند.

تحلیل و تدوین استراتژی (Analysis and strategy development): برای آن‌که شناخت دقیقی از پیشنهادهای رقبا و نیازهای مشتریان به دست آید، طراح UX در ارتباط با بازار هدف، تجربه کاربری، همکاری در آماده‌سازی برنامه‌ استراتژیک محتوا و هماهنگ کردن راه‌حل‌های طراحی با استانداردهای برند می‌پردازد.

تعامل و همکاری با سایر بخش‌ها (Collaboration with other departments): طراح UX برای توسعه دادن و بهبود طراحی باید با سایر بخش‌های یک سازمان در ارتباط باشد. همکاری مستمر شامل هماهنگی با تیم‌های طراحی و توسعه با هدف ساخت یک صفحه معرفی جذاب برای محصول است.

چه آموزش‌ها یا مدارکی برای تبدیل شدن به یک طراح UX نیاز است؟

بیشتر طراحان UX حداقل مدرک کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر دارند. با این‌حال، برخی از شرکت‌ها در آگهی‌های استخدامی به جای مدرک دانشگاهی روی تجربه کاری معادل و داشتن گواهینامه‌هایی که شایستگی فرد را تایید می‌کنند متمرکز هستند. همچنین برخی از شرکت‌ها از طراحان UX انتظار دارند جنبه‌های فنی طراحی و توسعه کامپیوتری را همزمان با تمرکز بر تجربه کاربری یاد بگیرند. به همین دلیل بهتر است در زمینه آماده‌سازی گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل مشتری نکاتی را یاد بگیرید.

چه مهارت‌هایی برای تبدیل شدن به یک طراح UX نیاز است؟

در کنار مهارت‌های تحلیلی آشنایی با برخی مهارت‌های تخصصی نیز لازم است. از جمله این مهارت‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

HTML: با توجه به این‌که زبان نشانه‌گذاری ابر متن، زبان اصلی توسعه و است، تسلط بر HTML نقش مهمی در موفقیت یک طراح UX دارد.

Javascript: بیشتر طراحان UX مجبور هستند شناخت دقیقی از جاوااسکریپت داشته باشند، زیرا جاوااسکریپت به آن‌ها اجازه می‌دهد صفحات تعاملی طراحی کننده که در عمل راندمان عملکردی توسعه‌دهندگان وب را نیز بهبود می‌بخشد.

خلاقیت (Creativity): یک طراحی برای خلق محتوای جذاب و بصری که واکنش مثبت کاربران را به همراه داشته باشد باید ذهنی خلاق و آماده داشته باشد.

تحلیل و پژوهش (Research and analysis): تسلط بر نحوه تحقیق و ارزیابی جنبه‌های مختلف مرتبط با یک محصول به یک طراح اجازه می‌دهد دیدگاه‌های دقیقی در ارتباط با بهبود طراحی و توسعه محصول ارائه کند.

خودمدیریتی (Self-directed work): طراح UX باید وظایف خود را به شکل مستقل و بدون آن‌که مجبور باشد به‌طور مداوم از افراد مختلف سوالاتی بپرسد انجام دهد. به عبارت دقیق‌تر باید این توانایی را داشته باشد تا راه‌حل‌های طراحی شده را پیاده‌سازی کند.

کار تیمی (Teamwork): در زمان عیب‌یابی مشکلات و پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای بهبود تجربه کاربری، طراح باید با تیم‌های مختلف در تعامل باشد.

چگونه به یک متخصص UX تبدیل شویم؟

به دنبال کسب مدرک کارشناسی یا تجربه کاری مرتبط باشید (Earn a certification): کسب مدرک در حوزه‌های کاری مرتبط همچون طراح گرافیک، توسعه‌دهنده نرم‌افزار یا برنامه‌نویس نقطه شروع خوبی است. استراتژی فوق به شما در پیدا کردن دوره‌های کارآموزی کمک فراوانی می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا مهارت‌های خود را گسترش دهید. اگر مدرک تحصیلی ندارید سعی کنید به دنبال کسب تجربه در رشته‌های مرتبط باشید. همچنین این امکان وجود دارد که گواهی‌نامه‌های مختلفی که مرتبط با این حوزه است را کسب کنید.

برای شغلی درخواست بدهید (Start applying for jobs): در فرآیند ارسال درخواست به فکر به‌روزرسانی رزومه باشید و در ادامه در سایت‌های کاریابی به دنبال فرصت‌های شغلی مرتبط باشید. بهتر است فهرستی از شرکت‌های مدنظر آماده کنید و رزومه خود را متناسب با نیازهای آن شرکت‌ها به‌روز کنید.

برای مصاحبه آماده شوید (Prepare for interviews): قبل از مصاحبه بهترین دستاوردهای حرفه‌ای خود را آماده کنید تا درباره آن‌ها با کارفرما گفت‌گویی انجام دهید. به‌طور مثال، می‌توانید آزمون کاربردپذیری را اجرا کنید تا متوجه شوید چرا برخی از بازدیدکنندگان روی یکی از صفحات آن شرکت کلیک نمی‌کنند، در ادامه به کارفرمای احتمالی این موضوع را اطلاع دهید و راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل ارائه کنید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg